Jdi na obsah Jdi na menu
 


ForBikes 2011 - shrnutí

2. 4. 2011

Letošní jarní cyklistický veletrh ForBikes slavil druhý rok své existence. Loňský ročník, který byl takový startovací, sklidil rozporuplné názory. Letošní ročník, ale sklidil ohlasy spíše kladné. Na 12000m2 bylo možno navštívit 123 expozic. Nabídka byla o poznání rozmanitější než-li v loňském roce.

 Nechyběla testovací dráha kol s elektrickým pohonem a venkovní terénní dráha na testování kol Cube, Trek a Ghost.

 Testovací dráha e-biků byla ve třetí hale vymezené pro tento veletrh. Obsahovala mnoho zatáček a jednu kratší rovinku, kde se s největší raketou – upraveným GT Avalanche 2.0 dalo jet rychlostí až 40km/h >:-).

 Venkovní dráha měla délku zhruba 300 metrů. Obsahovala různé druhy povrchů. Byl zde jemný štěrk a kolejový štěrk. Tvrdší podklad a klopená zatáčka. Mezi umělými překážkami byla houpačka, lávka a něco na způsob otočené euro palety, která prověřila pružení zcela dokonale.

 Moje pozornost se ubírala k fullům, a 29er fullům. Abych pravdu řekl, tak jsem byl před testováním hodně skeptický k fullům jako takovým a k 29er obzvlášť. Nicméně jsem byl zvědav, zda-li se moje uvědomění vyvrátí či potvrdí.

 Vyzkoušel jsem Nejdříve Ghost Trance, který patří do střední třídy fullů s 26 palcovými koly. Pružení obstarával na obou postech FOX. Na pozici vidlice pracoval celkem dobře, ovšem vidla nereagovala na menší nerovnosti typu kolejového štěrku apod. Tlumič však i pod mojí váhou chodil hodně pěkně. Jako závodní kolo nebo kolo na hnaní se za průměrem bych si ho nepořídil. Je pravda, že určení je spíše na víkendový pojezd s příteli, zastávkou na jednom a tak dále. Kolo bylo hodně líné a akcelerace hodně nízká.

 Pak na řadu přišlo HT taktéž od Ghostu respektive Actium s Rebou RL a X.9. Na této krátké trati se HT  moc otestovat nedalo, ale akcelerace byla o hodně lepší než u fullu. Nebylo však tak hravé, jako ostatní HT v této třídě.

 Nakonec jsem osedlal 29er full od Treku. No… Potvrdilo se mi známé příslové „29 nebrat!“. Nechci tvrdit, že je to úplná blbost ve vývoji MTB, ale pro mě to není. Připadal jsem si jak na velbloudovi, sezení bylo vysoko, zatáčení jak na velocipédu. Nutno podotknout, že když se kolo s vyšším úsilím rozjelo, tak přejelo vše. Nebylo nutné výrazně přesouvat těžiště ani si technicky hrát. To je beze sporu obrovská výhoda pro méně zručné bajkery, kteří vyjedou občas, nebo párkrát za rok objedou pár závodů. Jak jsem psal výše – pro mě to není. S kolem si nejde hrát, bez většího úsilí to přejede vše. Je to vlastně takový tank poháněný lidskou silou. Na tuzemské méně náročné tratě je to ovšem jako dělané.

 

Na stánku Černých koní byla možnost vyzkoušet si handbike na válcích na nenáročné trati. No, nenáročné… Trať měla asi 2,5km, z většiny po rovině. Na konci byl však 13% kopec, který měl asi 200m. Byla to pro mě a pro mé ochablé ruce o tloušťce nohy od stolu výzva. Sedl jsem si, dostal jsem pár cenných rad ohledně řazení a mohl jsem vyjet. 3… 2… 1… Start! „Rozšlapal“ jsem to jak jsem jen mohl a vyrazil na trať. Umřel jsem asi po 400 metrech. Nechtěl jsem se však zahanbit a kousnul jsem se, že z tempa nepolevím. Po pomyslném větru to jelo skvěle, jel jsem zhruba 40km/h. Ke konci tratě přišel obávaný stoupák. Řadím asi dvojku a s křečovitým výrazem točím klikami. Tepovka rychle stoupá. Avšak já jedu do kopce 8km/h :-D. Jsem nahoře a teď už jen z kopce. Cíl! 4:20 minut. Dostávám kelímek s vodou, který sotva držím v ruce. Můj obdiv handbikerů obrovsky vzrostl z už bez tak vysoké laťky ještě výše. Hluboce se klaním, Vám odvážným.

 Obrovský stánek zde měl pražský EuroBike z Kobyliského náměstí, který zde ukázal obrovské množství kol.

 Scott zde představil nový kamion, který se vyjímal uprostřed haly.

 U stánku MOOSE jsme si s kamarády vyzvedli krásné pouzdro na mobil a k tomu zakoupili pár párů vynikajících ponožek, které byly až za třetinovou cenu.

 Shaman racing lákal na eloxované komponenty. Mě zvlášť lákal jeden z prodejců na oranžové rolničky za super cenu… Naštěstí jsem odolal a pár korun ušetřil.

 Kolokrám.cz zde měl také veliký stánek. V sobotu odpoledne pak zástupce firmy Litespeed předal Zdeňku Štybarovi zapletená kola v originálním designu.

 Svůj stánek tu měl i vládce GPS systémů Garmin. Ten tady ukázal všechny turistické i cyklistické modely.

 Nakonec bych veletrh zhodnotil. Srovnávat jej s Bike Brnem by byla ztráta času. V Praze se naštěstí objevil do budoucna alespoň malý konkurent. Je pravda, že to bude chtít spoustu úsilí a času, než se dostane alespoň na pomyslnou úroveň brněnského veletrhu. Spoustě lidí tady chyběl Specialized a Merida. A nejen tito. Můžeme jen doufat, že si to rozmyslí a na třetí - doufejme ještě úspěšnější - ročník dorazí.

 

Zdroj: forbikes.cz

©Pajan

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Merida

(Jisin, 12. 4. 2011 22:13)

No podle mě tam byl dost velký stánek Meridy se zhruba třiceti koly :-)

Merida

(Kokos, 9. 4. 2011 22:19)

Nevím jak ty, ale já jsem se tam teda na Meridu podíval:-)

Re: Merida

(Admin - Pajan, 10. 4. 2011 10:05)

Já též, ale oficiální stánek Meridy chyběl. Viděl jsem tam asi jen 4 kola, což je z jejich rozsáhlého sortimentu celkem málo. ;)